SEO Optimalizácia sa rozdeľuje na dve časti:
- On Page - Realizuje sa priamymi zásahmi do webstránky (zdrojového kódu)
- Off Page - Je realizovaná mimo webstránky a má takpovediac neobmedzený potenciál
On Page optimalizácia je zameraná najmä na obsiahnutie správnych kľúčových slov v jednotlivých častiach webstránky a ich správneho množstva.
Off Page optimalizácia je s väčšej časti založená na získavaní čo spätných odkazov, v rámci možností čo najvyššej kvality.
Všeobecne sa neodporúča využívať služby spoločností, ktoré ponúkajú registráciu do určitého počtu katalógov za poplatok, aj keď sa v mnohých prípadoch sa jedná o stovky príp. desiatky katalógov. Dôvodom je často registrácia klientských webstránok týmito spoločnosťami do tzv. fariem spätných odkazov (nedôveryhodné a nízko kvalitné katalógy vytvorené výhradne pre účel hromadného získavania spätných odkazov), pričom ich odhalenie vedie k penalizácii obsiahnutých webstránok (k vyradeniu z výsledkov vyhľadávania, príp. k prepadu pozícií vo výsledkoch vyhľadávania)
Odporúča sa len registrácia do populárnych katalógov a do katalógov, ktoré pôsobia na internete dlhšie obdobie. Taktiež sa odporúča získavanie kvalitných spätných odkazov, ktoré možno získať registráciou webstránok do spoplatnených katalógov.